Jak witają wiosnę to konspekt zajęć z dziećmi sześcioletnimi. Jest pierwszym z cyklu zajęć pod hasłem Witamy wiosnę! przewidzianych do realizacji w jednym tygodniu. Zajęcia te mają na celu zapoznanie dzieci z charakterystycznymi cechami wiosny i zwyczajami związanymi z powitaniem nowej pory roku innych krajach.
Konspekt zajęcia z dziećmi sześcioletnimi Oddział Przedszkolny w Unisławiu Autorki: mgr Urszula Leba mgr Elżbieta Krause Temat: JAK WITAJĄ WIOSNĘ Cele operacyjne Dzieci powinny:
- określić charakterystyczne cechy wiosny;
- znać nazwy pór roku i kolejność ich występowania;
- znać nazwę aktualnego miesiąca - „marzec";
- uważnie słuchać opowiadania;
- odpowiedzieć na pytania dotyczące treści opowiadania; konstruować ze słomy, patyków, sznurka, bibuły; pracować w zespole;
- wykazywać się pomysłowością i wyobraźnią w czasie prac plastyczne - konstrukcyjnych;
- odczuwać radość ze wspólnej zabawy;
Metody
- podające - rozmowa, opowiadanie, piosenka
- eksponujące - pokaz, obserwacja
- praktyczne - samodzielnych zadań do wykonania
Forma
- zajęcie z cała grupą, praca w zespołach
Środki dydaktyczne opowiadanie pt. „Jak witają wiosnę" (autor nieznany), ilustracje przedstawiające zwyczaje ludowe związane z nadejściem wiosny w różnych krajach (Japonii, Rosji, Hiszpanii, Polsce), listewki, słoma, sznurek, kolorowy papier, bibuła, gałąź z drzewa (obcięta przy prześwietlaniu drzew w sadzie), nożyczki, klej, magnetofon, kaseta z nagraniem piosenki pt. „Marzanna". Przebieg zajęcia
- Rozmowa z dziećmi na temat aktualnej pory roku
dzieci wypowiadają się na temat charakterystycznych oznak zbliżającej się wiosny (cieplej, dłuższe dni, młoda trawa, pąki na drzewach, pierwsze kwiaty, przyloty ptaków, itp.), znają nazwę miesiąca, w którym zaczyna się wiosna, znają nazwy pór roku i kolejność ich występowania.
- Opowiadanie nauczycielki pt. „Jak witają wiosnę"
- dzieci słuchały opowiadania nauczycielki ilustrowanego obrazami:
W różnych krajach na świecie ludzie cieszą się, że kończy się długa, mroźna zima i nadchodzi wiosna. Zimą, gdy śnieg i mróz, trudno się żyje ludziom i zwierzętom. Dlatego nadejście wiosny jest okazją do świętowania i okazywania swojej radości. W Japonii dzieci zakładają tradycyjne stroje - kimona. Przed domami rozrzuca się pomalowane na zielono i czerwono ziarna fasoli. Każdy stara się zebrać ich jak najwięcej, gdyż mają one przynosić szczęście. W Rosji ludzie przebierają się za postaci z popularnych rosyjskich bajek. Odbywają się konkursy zręczności i wesołe zabawy z tańcami. W Hiszpanii malarze przygotowują z kartonu olbrzymie postaci z bajek i legend, które o północy zostają spalone. Odbywają się wesołe zabawy. Korowód dzieci w strojach ludowych rozpoczyna Święta Wiosny zawody sportowe, festyny, tańce. W Polsce zachował się stary ludowy zwyczaj topienia Marzanny. Ta zrobiona ze słomy i przybrana kolorowymi wstążkami kukła uosabia zimę. W pierwszy dzień wiosny zostaje przeniesiona przez wieś do najbliższej rzeki i topiona. Kiedy Marzanna - zima zniknie z oczu, wtedy tańczy się i śpiewa dookoła gaika - ustrojonej we wstążki i kwiaty gałęzi. Wszyscy cieszą się z nadejścia wiosny. My też na nią czekamy' Wypowiedzi dzieci na temat wysłuchanego tekstu - dzieci pamiętają, jak wita się wiosnę w różnych krajach, szczególne zwrócenie uwagi na polskie zwyczaje ludowe - topienie Marzanny, gaik.
- Zabawa ruchowa „Spłoszone wróbelki" (K. Wlaźnik, s. 120)
- Wykonanie Marzanny i gaika
- podział dzieci na dwa zespoły
przydział zadań (jedna grupa wykonuje Marzannę, druga - gaik) objaśnienie sposobu wykonania
- wybranie potrzebnych do wykonania zadania materiałów i narzędzi
- praca w zespołach
- uporządkowania miejsca pracy
wspólna ocena Marzanny i gaika
- Zapoznanie z piosenką Marzanna - słuchanie piosenki z nagrania magnetofonowego i śpiewanej przez nauczycielkę:
W naszej szkole ogłoszono Miss Marzanna konkurs śmiały Wszystkie klasy poproszono, by w zabawie udział brały ref. Marzanno, Marzanno, ty zimowa panno zatańcz razem z nami tobie zaśpiewamy Już maluchy niosą kukły Każdy kształt jest dość wysmukły Starsi gorsi nie chcą zostać Wymyślili piękną postać
Ref. Marzanno, Marzanno...
Dalszy ciąg zajęć związanych tematycznie z nadejściem wiosny w konspekcie Wiosna się budzi. |